6 January 2009

Misty Mountain Hop

Een geweldige vakantie in Bali gevierd met mijn vriendin Anggie van 2 tot 5 januari 2009.

Jakarta, de eerste week van 2009. Ik en Anggie vertrekken op 2 januari van vliegveld Soekarno-Hatta naar het internationale vliegveld in Denpasar, Bali. We stonden op om vijf uur 's ochtends om op tijd aanwezig te zijn voor de vlucht met Lion Air. Anggie had een koffer op normaal formaat voor deze reis, ik had een veel te grote koffer: namelijk waarmee ik vanuit Nederland ben gekomen. Om 10:08 uur stegen we op vanaf de binnenlandse startbaan.

Eenmaal in Denpasar aangekomen werden we door de hotelmedewerker opgehaald per auto. Het hotel ziet er van buiten uit als een Balinese tempel met een grote poort aan de voorkant. De deuren en ramen zijn allemaal van dik hout gemaakt met verschillende motieven. We zijn gaan lunchen in de lokale plaza, daarna zijn we door de winkelstraten van Kuta gelopen. Hier kwamen we ook het monument tegen dat geplaatst is ter nagedachtenis van de bom in 2002 dat vele toeristen van het leven had berooft. Op het Kuta strand hebben we lang gezeten met blote voeten in het zand en een mooie zonsondergang.

[..] met blote voeten in het zand en een mooie zonsondergang

's Avonds hebben we de bekende Nasi Campur gegeten, helaas viel het bij mij niet helemaal in de smaak. In het restaurant hingen overal oude foto's van de periode van Nederlands-Indië. In het oud Nederlands (zoals 'Een Inlandsch kustvaartuig') stond overal een bijschrift.

Op de tweede dag hebben we veel bezocht. We zijn eerst onderweg gegaan naar Puti Tanah Lot (Tanah Lot tempel), een prachtige tempel in zee waar je alleen tijdens eb kan komen door te waden door het ondiepe zeewater.

Een prachtige tempel in zee

Daar heb ik ook een lokale Sawa-hoed gekocht; de kegelvormige rieten hoed dat de plukkers dragen. We kwamen daar twee slangen van minstens vier meter en een vleermuis van ongeveer 50 centimeter tegen. Daarna zijn we naar Garuda Wisnu Kencana gegaan; een groot standbeeld van Dewi Wisnu en de adelaar-achtige Garuda. Verder nog een monument ter nagedachtenis aan de bommen die zijn afgegaan in Bali in 2002 en 2005. Daar kwamen we ook een soort reuze kostuum tegen van Kain (soort vreemde, draak/hond achtige fictief wezen) dat door twee mensen wordt gedragen. Dit ken je waarschijnlijk wel van televisie van Chinese draken-kostuums tijdens het nieuwe jaars optocht. Daarna zijn we naar Dream Land beach gegaan, een ideale plek voor surfers en een super mooie blauwe zee. Het strand ziet daar echt mooi uit. Toen heb we de Tari Kecak (Spreek uit als Ke - tsjak) bekeken; een unieke dans van zeventig mannen, verschillende kostuums en veel vuur rituelen. Het park 'Uluwatu' (Spreek uit als 'Oeloe waa toe') eromheen had vele apen loslopen waarmee je in contact kon komen. Bezoekers worden geacht een Sarong te dragen tijdens het het verblijf rond de tempel en omheen liggende park. Aan het einde van de dag hebben we wat gedronken aan het strand en wat gegeten in het hotel restaurant.

Op de derde dag zijn we richting Ubut gegaan. Een grote vulkaan en een diepe krater met een groot meer zorgt voor een fantastisch uitzicht. Deze werd helaas snel verhindert door de opkomende mist en vervolgens een hevige stortbui, we moesten dus een sprintje trekken naar de auto toen we klaar waren met eten in een lokaal restaurantje.

Een grote vulkaan, een fantastisch uitzicht

Vervolgens hebben we een groot Sawa-veld bekeken dat heel diep is. Helaas waren er veel opdringerige verkopers aanwezig die maar niet ophielden met 'Look mister, only one dollar', waarna ik zei 'Tidak, mbak' en ik vervolgens hoor 'Only 5.000 Roepiah, bapak'. Anyway, het uitzicht was erg mooi. Vervolgens hebben we lekkere lasagna gegeten in een café in de buurt van Kuta en daarna nog wat gezwommen in het zwembad rond 22:00 uur (in de maanlicht).

En toen was het de volgende dag alweer tijd om terug te gaan naar het oude Batavia. Veel souveniers gekocht in Bali, waaronder vier hoofddeksels, een shirt, een polo, een Batik en een Sarong.

- - - - - - - - - -

Jakarta, the first week of 2009. Me and Anggie are leavin' from Soekarno-Hatta towards Denpasar Intl. Airport, Bali on the 2nd of January. We woke up around five in the morning to arrive in time for our flight with Lion Air. The size of Anggie suitcase is perfect for this trip, but mine is way too big: this is the same suitcase I used when I came from The Netherlands. We took off from the runway in Jakarta at 10:08 AM.

Once we arrived in Denpasar, we were brought to our hotel by car. The hotel exterior looks like a Balinese temple including a big front gate. All doors and windows are made of thick wooden material with different types of motives. We ate lunch at the local plaza, after that we walkt throught the streets of Kuta (with loads of tiny shops). We saw the big memorial monument that was placed there after the explosion in 2002 that shook the entire world. For a long time we sat on the Kuta beach, enjoying the sunset with our bare feet in the sand.

[..] bare feet enjoying the sunset at the beach

Later that evening we ate the famous local Nasi Campur, unfortunatly I didn't like it very much. In the restaurant were a lot of old pictures during the Dutch colonial period.

On the second day we really went to see places. First we went to Pati Tanah Lot (Tanah Lot temple), which is a beautiful temple in sea that you can only reach if the sea level is at it's lowest point. There I've bought a local Sawa-hat; a cone shaped hat that the local farmers wear. We also encounted twee snakes of at least four meters long and a bat that is 50 centimeters tall. After that we went to see Garuda Wisnu Kencana; a big statue of Dewi Wisnu and the eagle-like Garuda. There was another monument in memory of the bombing victims in 2005 and 2002. There was a gaint costume of Kain (a fictionial, dragon/dog type creature) which has to be worn by two people. You probably have seen something alike on television; think of those Chinese dragon costumes in their newyears parade. After that we went to 'Dream Land Beach', a great spot for surfers and it has a clear blue ocean. The beach looks really nice. Then we watched the Tari Kecak (pronounce as: Ketchak); this is a unique dans over seventy men, different costumes and some rituals that involve a lot of flames. The surrounding park called Uluwatu (pronounce as: 'ooloo whatoo') has a bunch of monkees. Visitors are asked to wear a Sarong while staying in the park. At the end of the day we had a few drinks at the beach and had dinner at the restaurant.

On the thrid day we went towards Ubut. A big volcano with a deep crater and a huge lake is a nice view. Unfortunatly there was fog comin' up and soon after that some heavy tropical rain: We had to sprint to the car after we finished our lunch at the local restaurant.

A big volcano and a huge lake...

Then we went to see a big Sawa field. A lot of salesmen where really annoying me by constantly askin' me 'Look mistah, only one dollah'. If I say 'Tidak, mbak' the next thing I hear is 'only 5.000 Roepiah, bapak'. Anyways, the view was nice for a short while. Later that day we ate some good lasagna in a cafe in Kuta and took a swim at the 10:00 PM under the moon.

And then it was already time to go back to ye olde Batavia.? Bought quite a lot of souvernirs in Bali, like four different hats, a t-shirt, polo, Batik and a Sarong.