10 September 2011

Minggu kedua

De laatste week dat Anggie en ik in Nederland zijn

De laatste week dat Anggie en ik in Nederland verblijven.

Vrijdag 2 september

Vandaag zijn we naar twee films gegaan in respectievelijk het Rembrandt theater en de "blikkenbioscoop" in Arnhem. Anggie wilde graag de nieuwe Glee Concert Movie in 3D kijken, want deze is voorlopig niet in Indonesië beschikbaar. Ik wilde graag de laatste film uit de Harry Potter reeks zien. We pakten 's middags de fiets en vertrokken vanuit Arnhem-Zuid richting het centrum. Daar parkeerden we de fietsen in een gratis bewaakte fietsenstalling en haalden we nog een puntzak friet en een cola voordat we naar de eerste film gingen. Na de eerste film ging we samen met Ruud van Luijk, een vriend van mij van Studentenvereniging Roderick, eten in café De Beugel. Daar hebben we alledrie de oriëntaalse kip gegeten, mijn meeste favoriete uitgaanseten in Nederland. Vervolgens gingen we naar de Harry Potter film. Na afloop wilden we onze fietsen ophalen, maar de fietsenstalling was al gesloten! We moesten dan maar met de bus terug voor drie euro per persoon.

Zaterdag 3 september
Erik en Marissa haalden ons 's ochtends vroeg op in Arnhem en we reden naar Weeze om onze vlucht naar Rome te pakken. Erik heeft korte tijd geleden zijn rijbewijs gehaald en een tweedehandse groene Peugeot gekocht. Eenmaal aangekomen op Ciampino airport in Rome werden we opgehaald door een oudere man in pak die ons naar het Champagne hotel bracht in zijn dure Mercedes. Na het inchecken besloten we te gaan lunchen in de buurt. We bestellen vier broodjes en drankjes voor 3 en 2,50 euro, maar toen we zeiden dat op het terrasje wilden gaan eten maakte de ober alles duurder. Die prijzen waren alleen voor 'take away' zei hij. We moesten nu 4 euro per broodje en 6 euro per drankje betalen. Dat was een dure lunch.

Na het eten zijn we met de metro naar het Colloseum gegaan, dit was maar twee stations vanaf ons hotel. In het Colloseum hebben we veel foto's en video's gemaakt. Het is een heel groot rond stadium waar men vroeger voor vermaak naar vechtende gladiatoren keek. De helft van de bovenste ring van het gebouw is niet meer aanwezig Vervolgens wilden we Forum Roma bezoeken, restanten van de oude beschaving, maar helaas liepen we een lange heuvel op in een doodlopende steeg. Na die mislukte wandeling zijn we met de bus naar het Pantheon gegaan. Daar was op dat moment een mis aan de gang, dus we konden nog niet naar binnen.
Ondertussen gingen we avondeten zoeken. Erik en ik namen de echte Spaghetti Bolognese en de dames namen andere pasta's. Na het avondeten konden we het Pantheon wel in. Het is een groot gebouw met een koepeldak. Het midden van het dak is echter open, door een groot rond gat schijnt er zonlicht naar binnen. Binnen staan verschillende altaren en standbeelden. We gingen vroeg in de avond terug en snel slapen in het hotel.

Zondag 4 september
Redelijk rustig ontbeten in het hotel, het eetzaaltje zat op de zevende verdieping. De bekleding van de stoelen is grotendeels groen met een geel randje. Erik was nog moe van de vorige dag en besloot tot in de middag te slapen in het hotel. Ondertussen gingen ik, Anggie en Marissa naar Piazza Navona, een plein met een fonteinvijver voor een groot kapel. In de kapel stak Marissa een kaartje op. Daarna haalde we Erik op met de bus van het hotel en gingen we naar Fontana di Trevi, daar hebben we allemaal een muntje in de vijver gegooid. Daarna zijn we een ijsje gaan halen bij de San Crispino, een welbekend ijssalon in de regio van de Trevifontein. Vervolgens gingen we naar de Spaanse Trappen, dit zijn meerdere brede trappen die leiden naar de Spaande Ambassade op een kleine berg. Daarna zijn we gaan avondeten in de buurt van het hotel, daar hebben Erik en ik pizza gegeten, Anggie nam de Spaghetti Bolognese en Marissa probeerde de ravioli.

Maandag 5 september
Deze dag zijn we naar het vaticaan gegaan. Daar hebben we een rondleiding genomen met een groep mensen. Binnen heb ik veel foto's en Anggie lange video's gemaakt. In het Sixtijnse Kapel zagen we het werk van Michelangelo, The Creation of Adam, aan het plafond. Er werd in twintig verschillende talen benadrukt dat je geen foto's en video's in dit kapel mocht maken, maar bijna iedereen had hier maling aan. Na het vaticaan zijn we nog even langs oud rome gelopen (Forum Roma) en een paar foto's gemaakt. Vervolgens moesten we onze koffers ophalen in het hotel en en naar Ciampino airport met de taxi om terug te vliegen naar Nederland.